fbpx
Насловна / Србија / Друштво / Бесрамна доминација Вучића у медијима, РЕМ увек ради у служби власти
Бесрамна доминација Вучића у медијима, РЕМ увек ради у служби власти 1

Бесрамна доминација Вучића у медијима, РЕМ увек ради у служби власти

Доминација Александра Вучића и његове Српске напредне странке (СНС) у огромној већини електронских медија је бесрамна и то асполутно одступа од закона у Србији и европских стандарда, а Регулаторно тело за електронске медије (РЕМ) не обавља свој посао, сматрају саговорници Данаса Гордана Суша, Раде Вељановски и Недим Сејдиновић.

Они, поводом тајног извештаја РЕМ-а до којег је дошао ЦИНС о медијском извештавању током изборне кампање 2016. године, истичу за наш лист да РЕМ није независно регулаторно тело иако би то требало да буде, да је сам себе укинуо, као и да Србија није демократска држава.

ЦИНС је прекјуче објавио дуго скривани извештај РЕМ-а о медијском извештавању током изборне кампање 2016. године. Телевизије са националном фреквенцијом у потпуности су биле у служби владајуће СНС, која је на тим изборима однела убедљиву победу. ЦИНС пише да је РЕМ одлучио да прекине вишегодишњу праксу објављивања извештаја о надзору пружалаца медијских услуга током предизборне кампање, што је одмах побудило сумњу у јавности да су СНС и Вучић били толико фаворизовани да је неко морао да заустави његово објављивање.

Дакле, службе РЕМ-а су утврдиле да је у периоду од 4. марта до 21. априла изборна листа чији је носилац био Александар Вучић у централним информативним емисијама била заступљена шест сати и 25 минута, односно скоро трећину укупног времена које су кандидати имали, док је опозициона ДС добила два сата и 46 минута. Скоро све телевизије са националном фреквенцијом су емитовале емисије, редовне и специјализоване, кроз које је у највећој мери промовисан Вучић.

Тако је Б92 емитовао емисију Интервју у којој је Вучић гостовао са директорком Фонда за хуманитарно право, Наташом Kандић, и новинаром Дејаном Анастасијевићем. Ниједан представник опозиције није имао прилику да на овакав начин гостује на Б92.

У емисији Ћирилица, коју на Хепију води Миломир Марић, од укупно 11 сати емисије нешто мање од пет и по сати је било посвећено Вучићу и изборној листи коју је предводио. Скоро толико времена су укупно имали представници других пет листа. У емисијама ТВ Пинка Вучићева листа је имала још већу предност. Посвећено јој је преко половине времена, односно више од пет сати. Демократској странци (ДС) је, на пример, посвећено двадесет минута.

Новинарка Гордана Суша била је чланица Савета РЕМ-а у време почетка изборне кампање која је предмет тајног извештаја до којег је дошао ЦИНС, а поједини медији пренели су да је она видела сам извештај. Суша, међутим, у разговору за Данас демантује да је видела комплетан извештај и објашњава да је у то време и завршила мандат.

– Ја никада нисам рекла да сам видела цео извештај, рекла сам да сам у марту 2016. године, на последњој седници Савета којој сам присуствовала, видела део извештаја за прву недељу кампање, и залагала сам се да се ти подаци објаве. Савет је предлагао да се извештај објави касније, када буде комплетан и да се о томе расправља када буде више елемената. Мени је након тога истекао мандат у РЕМ-у, истиче Суша.

Она додаје да се и раније дешавало да извештаји РЕМ-а касне, али су се увек објављивали јер је то законска обавеза, а на основу њих је Савет поступао, емитери су се опомињали и кажњавали. Ипак, чињеница да сада до тога није дошло указује да РЕМ не обавља свој посао, закључује Суша.

– Добра је ствар што је ЦИНС успео да дође до података које је Савет РЕМ-а требало да представи јавности, то је била њихова дужност. Али овај сазив Савета је прекинуо дотадашњу праксу, не поштују процедуре, да би на крају и укинули сопствени правилник. Закључак је јасан – РЕМ је сам себе укинуо, наглашава Суша.

Професор Факултета политичких наука, Раде Вељановски истиче за Данас да су наводи из тајног извештаја РЕМ-а одавно познати стручној јавности, јер су и друга истраживања показала да је на изборима 2016. и 2017. предност Вучића у медијима била енормна.

– То асполутно одступа од наших закона и европских стандарда и европског регулаторног оквира. А то што РЕМ није објавио детаље само доказује да је РЕМ увек спреман да ради у интересу власти и ако је нешто промотивно за власт то ће објавити, а ако није онда ће сакрити. То доказује следећу ствар – РЕМ није независно регулаторно тело иако би то требало да буде – указује Вељановски.

Kако наводи, наша политичка и општа јавност стално има осећај да се то може законски да реши

– Међутим, нажалост није ствар у томе, јер наши закони нису лоши, иако нису ни идеални. Суштина је у томе да ми имамо једну укупну друштвено-политичку атмосферу у којој ови који су изабрани у РЕМ мисле да се тако могу да понашају, да је је за њих најважније да задовоље оно што власт од њих очекује а не да задовоље законе, стандарде… – наглашава Вељановски.

Недим Сејдиновић из Независног друштва новинара Србије, истиче за Данас да је објављивање тајног извештаја РЕМ-а сјајан професионални домет новинара ЦИНС-а, али да тај извештај само потврђује оно што је дуже време општепознато – а то је бесрамна доминација Александра Вучића и његове странке у огромној већини електронских медија.

– Доминација је тако изразита да се о Србији ни у лудилу не може говорити као о демократској држави. О медијима који су под контролом власти професионалци пак могу говорити само са презиром. То није новинарство, то је разарање и новинарства и његових етичких темеља. То је истовремено и „распамећивање“ грађана. Позитивна ствар у свему овоме је то што се показује да тзв. техничке службе РЕМ-а имају и знања и капацитета да професионално раде свој посао и препознају кључне проблеме у електронским медијима. На жалост, тим људима политички комесари, оличени у Савету РЕМ-а, онемогућавају да раде свој посао. Да се РЕМ придржава закона, скоро сви електронски медији у Србији одавно би због драматичне политичке пристрасности изгубили – дозволе за рад, наглашава Сејдиновић.

Приватизација и локални шерифи

Из извештаја до ког је дошао ЦИНС се види и како су промене које су се дешавале у медијима између два изборна циклуса заправо послужиле напредњацима да употпуне празна места у пропагандној машинерији и да телевизије са новим власницима и уредницима, блиским власти, ставе под своју команду. Тако је Радио-телевизија Kрагујевац током предизборне кампање 2014. малу предност давала Уједињеним регионима Србије (УРС), странци из које је долазио тадашњи градоначелник Kрагујевца, Верољуб Стевановић. УРС је у вестима и дневницима добио 22 одсто времена, ДС око 16 одсто и СНС око 12 одсто.

Међутим, током опште приватизације медија 2015. ову телевизију купује Радоица Милосављевић, крушевачки бизнисмен и један од оних који су СНС донирали просторије. Милосављевић је, иначе, купио више локалних телевизија. За време кампање 2016. односно у периоду од 4. до 24. марта, РТВ Kрагујевац је листи СНС омогућио скоро 72 одсто времена у вестима и дневницима.

Неке локалне телевизије су, са друге стране, одступиле од општег наратива промовисања напредњака, али нису извештавале уравнотежено. У њиховом информативном програму су 2016. фаворизоване странке које су у тим местима на власти или странке функционера са којима су ове телевизије повезане.

Пише: Ј. Диковић – А. Поповић, Данас.рс

Да ли је овај текст користан?

Кликните на звезду и оцените!

Ако вам је текст користан...

Поделите га са пријатељима!

Актуелно

Покушава годинама да Србима прода Сорошев план за Косово а криви му Ђилас и Обрадовић за то?!! 11

Покушава годинама да Србима прода Сорошев план за Косово а криви му Ђилас и Обрадовић за то?!!

Председник Александар Вучић рекао је данас да је једино он, поред Добрице Ћосића и Зорана …

Вучић и екипа годинама наоружавају терористе Исламске државе и Ал Каиде српским оружјем и муницијом (фото) 12

Вучић и екипа годинама наоружавају терористе Исламске државе и Ал Каиде српским оружјем и муницијом (фото)

Муниција и наоружање које је америчка компанија блиска Пентагону купила у Бугарској и Србији, на …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *